Wat houdt je KFZ-Jeugd project in?
Ons project ‘Solid Base 2Go Back Home’ is een samenwerking met twee andere organisaties die zich al jarenlang inzetten voor jongeren in detentie: Young in Prison en ClickF1.
Young in Prison (YiP) is een internationale NGO die kinderen en jongeren in conflict met de wet helpt positief bij te dragen aan de samenleving, door middel van creatieve en sportieve programma's voor persoonlijke ontwikkeling in gevangenschap en erna. ClickF1 ontwikkelt en implementeert educatieprogramma’s gericht op het versterken van vaardigheden op het gebied van (digitale) media, communicatie, technologie en digitalisering.
Alle drie hebben deze organisaties vanuit hun eigen methodische achtergrond programma’s ontwikkeld die gericht zijn op het toewerken naar een positieve toekomst:
- ‘Een Solide Basis voor de Toekomst’, een cognitief gedragstherapeutische interventie voor jongeren in JJI’s of gesloten jeugdzorg, met als doel werken aan identiteitsvorming, het gevoel van eigenwaarde en self-efficacy. Het programma bestaat uit de modules ‘Ik en mezelf’, ‘Ik en relaties’ en ‘Ik en de maatschappij’.
- ‘Back Home’, een programma voor jongeren in gesloten instellingen dat een creatief lab biedt waarbinnen de deelnemers zowel actief, recepties als reflectief (de drie effectieve elementen in kunst- en cultuureducatie) aan creatieve skills en aan persoonlijke ontwikkeling werken. De buitenwereld wordt naar binnen gehaald via het digitale platform MediaWise (aanwezig in alle JJI’s). De jongeren leren hun eigen verhaal en levensvisie op een creatieve manier vorm te geven.
- ‘Een hardt verhaal’, een verhalende, creatieve methodiek voor jongeren die in een JJI verblijven. De jongeren vertellen over hun dromen en ambities en wat ze nodig hebben in hun eigen taal en vanuit hun eigen leefwereld.
Dit project richt zich op het samensmelten van deze drie bestaande programma’s, die elkaar aanvullen en versterken, tot één evidence based training: ‘Solid Base Studio’. Solid Base Studio is een training met cognitief gedragstherapeutische, creatieve en narratieve technieken en werkvormen waarmee jongeren werken aan identiteitsvorming, hun gevoel van eigenwaarde en hun self-efficacy (het vertrouwen dat jongeren hebben in hun eigen competentie). Hierbij wordt aangesloten bij de basisbehoeften verbinding, competentie en autonomie.
We benutten dit KFZ-J project om de opzet van Solid Base Studio uit te denken (dat wil zeggen: een daadwerkelijke versmelting van de kracht uit de drie verschillende ‘basisprogramma’s’ te realiseren) en deze opzet in verschillende pilotrondes te testen in enkele JJI’s. Hogeschool Leiden monitort en evalueert de pilots. Vooralsnog werken we toe naar de volgende opzet:
- Er zijn drie modules in Solid Base Studio: ik/mezelf, ik/relaties en ik/maatschappij. De modules bestaan uit telkens 5 bijeenkomsten.
- Iedere module begint met een kick-off, waarin beleving en het raken/inspireren van de jongeren centraal staat. Dit gebeurt middels een (korte) voorstelling, het vertellen van een (levens)verhaal of een optreden van een aansprekend artiest door coaches die vanwege hun eigen ervaringen dichtbij de jongere staan en/of de creatieve kwaliteiten hebben om jongeren te motiveren om in het traject mee te gaan.
- Nadat het denkproces in de kick-off op gang is gebracht wordt in ieder van de drie modules gewerkt aan verdieping, reflectie en een portfolio in 3 werkbijeenkomsten. Deze bijeenkomsten worden tijdens de pilot begeleid door trainers van YiP, ClickF1 en 180. Na de pilot krijgen ook mentoren, docenten en individueel trajectbegeleiders hierbij mogelijk een actieve rol. De bijeenkomsten worden ondersteund met onlinemateriaal en gepubliceerd op MediaWise.
- Er is een afsluitende feestelijke bijeenkomst waarin jongeren hun eigen gemaakte werk presenteren. Iedere module wordt afgesloten met een bijeenkomst waarin elke jongere een presentatie geeft over wat hij heeft gemaakt en geleerd en wat zijn plannen voor de toekomst zijn. De afsluitende bijeenkomsten kunnen intiem (met begeleiders van binnen de JJI, coaches en geselecteerde jongeren) maar ook groter (met externe genodigden) worden vormgegeven.
Voorbeeld van de eerste module ik/mezelf:
- Sessie 1: My life. Een artiest en storyteller treedt op met zijn eigen levensverhaal vol leed en humor. Daarna delen de jongeren hun eigen levensverhaal, onder andere aan de hand van het spel Homies van ClickF1.
- Sessie 2: Keep it cool. Een YiP-coach en een jongere die ook vast heeft gezeten werken met spoken word en leren jongeren hoe zij hun hoofd koel kunnen houden als het lastig wordt.
- Sessie 3: How to be happy. Hier gaan jongeren merken wat sport met hun mind doet en maken ze hun eigen digital poster, die voor hen wordt geprint.
- Sessie 4: All together now. Hier komt alles van de vorige sessies samen. Een coach van YiP en ClickF1 helpen de jongeren om de kern van wat ze hebben geleerd op een rijtje te zetten. Ook gaan jongeren nadenken over en oefenen met hoe ze hun verhaal gaan vertellen in sessie 5.
- Sessie 5: Party! De jongeren presenteren hun verhaal aan een klein publiek met een MC en een hapje en drankje.